Miljonturnering i mobilspelet Vainglory i Singapore
Mobilspelandet tar tydliga steg mot esporten.
Med Vainglory vill speltillverkarna Super Evil Megacorp visa att mobilspel har en plats som esport. Och det är inte en dålig prissumma de 12 lagen slåss om, lite mer än en miljon kronor står på spel i världsmästerskapet som äger rum soliga Singapore.
Inför årets världsmästerskap har det faktiskt skett en ökning i prispengar med ungefär 160 tusen, vilket är ganska mycket för mobilspel som esport. Dessutom spelas turneringen inte i Hollywood det här året, istället är det Singapore som är värdland. Och valet av stad beror på att det var i just Singapore som Vainglory först släpptes.
Vainglory spelas alltså på iOS- och Androidenheter och är ett så kallat multiplayer online battle arena (MOBA). Jämfört med MOBA-spelen Dota 2 och LoL som körs på stationära datorer så är det betydligt kortare och snabbare matcher i Vainglory. Istället för matcher som kan ta mer än en timme så tar en match ca 30 minuter. Mobile battle arena games som Vainglory har snabbt blivit en succé och mobilspel växer så det knakar och beräknas omsätta 48 miljarder dollar år 2020.
Även om det går framåt för Vainglory så är det långt ifrån det största mobilspelet. I Kina har ”Honor of Kings” 50 miljoner aktiva spelare, jämfört med Vainglorys 1.5 miljoner. Det pågår en rejäl hysteri kring ”Honor of Kings” och det har gått så långt att väldigt unga spelare begränsas i sitt spelande.
En annan nyhet med Vainglory, utöver kommande världsmästerskapet, är att det ska lanseras ett 5 mot 5-spelarläge. Det kommer garanterat att ändra spelets meta och gå i en riktning att likna Dota 2 och League of Legends.