Två spelbolag i riskzonen efter olovlig reklamutskick
(Bild av Kay på Unsplash)
Konsumentombudsmannen (KO) berättar i ett pressmeddelande att både Mr Green och Karl Casino har brutit mot reglerna gällande reklamutskick. Därmed riskerar nu de båda spelbolagen att åka på miljoner i böter.
Både Mr Green och Karl Casino har svensk licens och måste därför följa spellagens regelverk. Spelbolagen har brustit i sättet de skickar spelreklam, vid tillfällen har deras reklam nått spelare som har stängt av sig själva via tjänsten Spelpaus. Om detta upprepas riskerar de att bli tvungna att betala miljonvite.
Enligt KO är spelaktörerna skyldiga att se till att deras rekalam och erbjudanden inte når spelare som har självavstängt sig på Spelpaus.se.
I ett pressmeddelande berättar Johanna Nyblom, processråd vid KO:
– Lagen är mycket tydlig på den här punkten. Tanken är att spelare som vill pausa eller sluta spela helt ska skyddas från direkta uppmaningar att spela och från att få reklam direkt i mobilen eller via mejl.
Läs mer om vilka spelbolag som fått svensk licens enligt spellagen och vilka skyldigheter de har gentemot spelare.